Heb je weleens kritisch naar je contactpagina gekeken? Het is een van de 4 meest bezochte pagina’s op je website. Het is dus zeker de moeite waard om er extra aandacht aan te besteden. Hoe haal je het meest uit die pagina en hoe zorg je dat de bezoeker ook echt contact opneemt?
Met deze 6 tips geef jij je contactpagina een goede gebruikerservaring.
Link naar je contactpagina
Om bezoekers op je contactpagina te krijgen moet je ze er ook naartoe “brengen”. Laat ze niet zoeken naar je contactgegevens maar zet het op een logische plek.
Een paar goede plaatsen om een link naar je contactpagina te plaatsen zijn:
- In je menu, helemaal rechts (of onderaan bij een verticaal menu).
- Onderaan iedere pagina op je website.
- Tussen je teksten bijvoorbeeld na een beschrijving van je dienst.
Houd je vormgeving overzichtelijk en strak
Eenmaal op je contactpagina wil jouw bezoeker snel de contactmogelijkheden kunnen zien. Plaats daarom je contactgegevens bovenaan.
Eventueel kun je in de titel kort benadrukken waarom je bezoeker contact moet opnemen. Wat bereikt je bezoeker ermee? Maak ze enthousiast! Maar let op, vermijd hier lange teksten. De pagina moet overzichtelijke en functioneel blijven.
Maak contact opnemen laagdrempelig
De een wil even bellen, de ander stuurt liever een mailtje. Pas je aan door je toekomstige klant meerdere contactopties te geven. Denk dan bijvoorbeeld aan bellen, mailen, whatsapp maar je kunt ook een chatlink plaatsen bijvoorbeeld.
Tip: De klikbare link
Maak het extra makkelijk door het e-mailadres of telefoonnummer klikbaar te maken. Zo hoeft je bezoeker je mailadres of telefoonnummer niet over te schrijven en komen ze door erop te klikken meteen in hun mail, WhatsApp of bellijst. Lees ook: Zo voeg je een klikbare link toe.
Houd je contactformulier simpel
Als ik een formulier zie met veel vragen en invulvelden haak ik meestal af. Tenzij het voor iets wat ik verplicht moet doen… Dat is natuurlijk niet de emotie die je wilt oproepen bij je toekomstige klant.
Vraag daarom niet meer dan strikt nodig is voor het eerste contact. Naam, e-mail en een kort berichtveld voor een vraag is meestal voldoende. Eventueel kun je nog een optioneel veld toevoegen waarin je vraagt of er teruggebeld mag worden.
Alle overige vragen kun je dan bewaren voor tijdens jullie gesprek 😊
Bonustip: Vergeet niet te vermelden wanneer ze een antwoord van jou kunnen verwachten. Bijvoorbeeld “Stuur ons een berichtje en wij nemen binnen 24uur contact met je op”.
Gebruik een professioneel e-mailadres
Een gmail of hotmail adres voor je bedrijf kan echt niet. Ik zie het helaas heel vaak en het is zo’n gemiste kans. Wanneer je een domeinnaam voor een website hebt krijg je er meestal ook een gratis e-mailadres bij. Maak er gebruik van zodat je een professionele indruk maakt bij je (toekomstige) klanten.
Leuke extra’s voor je contactpagina
Niet noodzakelijk maar wel leuk om als kers op de taart toe te voegen aan je contactpagina:
- Links naar je social media
- Een foto van jezelf of van het team, zo ziet je toekomstige klant meteen met wie ze contact opnemen.
- Bezoeken klanten jouw locatie? Dan is een foto van je pand of een Google maps kaartje met routebeschrijving een mooie toevoeging.