Haal meer uit je footer
Als kind leerde ik om altijd mee te lopen met je bezoek als ze naar huis gaan. Je kunt de auto bewonderen, nog even gedag zeggen en vertellen hoe ze het beste kunnen wegrijden omdat er een straat is afgesloten. Na een fijn afscheid ga je met een goed gevoel weg.
Voor je website werkt dat net zo. Een goede afsluiter maakt dat je jouw bezoeker niet vertwijfeld achterlaat. Geef ze een warm afscheid! Op je website is je footer (het onderste gedeelte) het laatste wat je bezoeker ziet. Het is dus de moeite waard om er wat aandacht aan te besteden. Zeker ook omdat het op iedere pagina weer terug komt en daardoor een belangrijke bouwsteen van je website is.
Wat is een footer?
De footer is het onderste stuk van je website. Het gedeelte wat op iedere pagina terug komt.
Het is het laatste wat je bezoekers zien voor ze weggaan en omdat het op iedere pagina terugkomt is het de moeite waard om na te denken over wat je daar neerzet.
Loop je met je bezoeker mee naar buiten en geef je nog een laatste groet of zwaai je ze gedag vanaf de bank. Wat vind je zelf prettig als bezoeker?
Waarom een footer?
Waar kijk jij als je iets niet snel kunt vinden op een website? Ik scroll meestal naar beneden als ik info zoek over vacatures of het bedrijf. Het is een goede afsluiting van je pagina en zorgt voor herkenbaarheid van je merk. Er zijn standaard een aantal dingen die thuishoren in je footer.
Wat zet je in je footer?
Saaie gegevens
Naast je KVK- en BTW-nummer is je footer ook de plek waar je links naar je privacyverklaring en algemene voorwaarden kunt zetten. Wanneer je een cookieverklaring en/of disclaimer hebt kun je de link daar naartoe ook in je footer zetten.
Let op: Deze links horen niet in je menu. Het heeft niet te maken met je aanbod, wie je bent of wat je doet. Daarnaast verwachten bezoekers het ook niet in je menu, ze zullen dit zoeken onderaan je website.
Social media knoppen
Gebruik je Social Media? Dan kun je in je footer linkjes plaatsen naar bijvoorbeeld Facebook of Linkedin. Voor veel bezoekers de standaard plek en je kunt na het website bezoek zo contact blijven houden met je bezoeker.
Je belangrijkste aanbod – diensten, blogs, producten
Soms komen bezoekers op je website binnen via je blog of een landingspagina. Ze hebben dan de homepage niet gezien en weten dus niet precies wat je doet. Door je belangrijkste aanbod kort in je footer te zetten laat je de bezoeker zien wat je doet.
Afhankelijk van het doel van je website kun je in je footer nog een keer heel kort laten zien wat je te bieden hebt. Bied je diensten aan? Geef een kort overzicht van je diensten. Is je blog het belangrijkste op je website? Laat dan je laatste berichten zien of je meest populaire.
Extra’s
Nieuwsbrief Heb je een nieuwsbrief? Plaats een inschrijfformulier in je footer, het is voor bezoekers een logische plek maar ook voor jou fijn dat ze voor ze je website verlaten nog kunnen inschrijven zodat je contact kunt houden. Een bezoeker kan een klant worden 😉
Logo van keurmerk Als je een keurmerk hebt of lid bent van een branchevereniging, laat het zien! Dit laat zien dat je betrouwbaar bent.
Reviews Sta je goed aangeschreven op TrustPilot, eet.nu, of google reviews? Zet het (klein) in je footer.
Bedrijfslink Ook als je onderdeel bent van een groot bedrijf kun je dat in je footer zetten.
Contact Vergeet niet je contactgegevens te plaatsen als het je doel is dat bezoekers contact opnemen. Contact is als het goed is ook een menu item maar je helpt je bezoeker ermee door onderaan nog eens kort je contactgegevens te vermelden.
Bonus tip: Waak ervoor dat je footer geen verzamelplaats wordt van alles waar je geen plekje voor hebt. Maak het je bezoeker makkelijk en overzichtelijk, neem ze aan de hand mee. En durf een keuze te maken. Sommige van bovenstaande dingen kun je bijvoorbeeld ook op de Over Ons pagina kwijt. Afhankelijk van het doel van je website kun je een keuze maken voor jouw eigen footer.