Tips voor teksten op je website

De teksten op je website, daarmee pak jij jouw klanten in. Overtuig ze en ze neem ze aan de hand mee. Zo leid je ze naar het doel van je website. In deze blog geef ik een paar tips die je kunt gebruiken wanneer je teksten voor je website gaat schrijven.

De teksten schrijven voor je website, vaak zie je daar toch een beetje tegenop. In deze blog geef ik een paar tips die je kunt meenemen wanneer je je teksten gaat maken.

Denk na over een goede openingszin

De eerste woorden en zinnen zijn de belangrijkste van je pagina. Dit is het eerste wat je bezoekers zien en op basis daarvan beslissen ze of ze verder scrollen of weer wegklikken. 

Een goede openingszin:

  • Maakt de bezoeker enthousiast om verder te scrollen
  • Vertelt in 1 zin wat jij je bezoeker te bieden hebt.
  • Zeg niet wat je doet (bijvoorbeeld ‘ik ben echtscheidingsadvocaat’) maar wat het de bezoeker oplevert (‘geen juridisch zorgen tijdens je echtscheiding’).
  • Bevat je belangrijkste zoekwoord.

Deze allerbelangrijkste zin van je pagina geeft je een H1 tag. Per pagina gebruik je 1 H1 tag. Dit laat aan google zien wat je belangrijkste tekst is en waar de pagina over gaat.

Maak je teksten kort en overzichtelijk

Websitebezoekers hebben weinig tijd. Ze scannen je pagina en willen snel zien of wat jij te bieden hebt bij hun past.

  • Deel de tekst op in kleine stukjes
  • Gebruik (pakkende) tussenkopjes die de nieuwsgierigheid wekken.
  • Maximaal 5 regels per alinea.

Stem de tekst af op je doelgroep

Probeer je doelgroep specifiek te omschrijven en stem je teksten daarop af. Wees ook consequent in je communicatie. Gebruik dus geen je en u door elkaar.

Let ook op de toon van tekst. ‘Wij bieden’ heeft een andere toon dan ‘bij ons krijg je’.

Schrijf specifiek en concreet

 Probeer inhoudsloze woorden zoals ‘maatschappelijk betrokken’ en ‘eigentijds’ te vermijden. Probeer heel concreet te beschrijven wat je doet en wat het de klant oplevert.

Tot slot, schrijf ook vooral vanuit jezelf. Maak het persoonlijk en laat zien aan je websitebezoeker wie je bent. Je website is 1 richtingsverkeer, je kunt niet inspelen op de reactie van je toekomstige klant zoals je dat bij een echte ontmoeting wel kan. Daarom is het belangrijk bewust te werken aan het vertrouwen door te laten zien wie er echt achter de website zit.

Wil je een handig spiekbriefje om uit te printen? Download dan hier checklist.

Blog

Lees meer

Een bericht met PDF-viewer aan je website toevoegen

Een bericht met PDF-viewer aan je website toevoegen

Tips, nieuwtjes of informatie. Allemaal leuk om te delen via berichten op je website. Werk je veel met pdf’s? Dan is een PDF-viewer block onmisbaar. Zelf gebruik ik graag de plugin “Gutenberg PDF viewer block” om pdf’s mooi weer te geven in berichten. Je bezoeker kan...

3 tips voor het toevoegen van een filmpje op je website

3 tips voor het toevoegen van een filmpje op je website

Tip 1: Plaats je video via een videoplatform Je hebt een geweldige video gemaakt en wilt deze nu op je website zetten. Je kunt dan de video meteen uploaden op je website, of je kiest voor een videoplatform. Welke keuze maak je nu het beste? Onderstaand schema helpt je...

De 5 meest gemaakte fouten in een website menu

De 5 meest gemaakte fouten in een website menu

Je verwacht als je uit eten gaat, op de menukaart eerst de voorgerechten en als laatste de toetjes. Dat is fijn omdat je dan weet waar je moet zoeken. Het zou heel irritant zijn als alles op alfabet staat en appelsap en het borrelplankje onder elkaar zijn geplaatst....

Meer inspiratie en tips?

Schrijf je in en ontvang nieuwe tips direct in je e-mailbox.

15 + 6 =