Je verwacht als je uit eten gaat, op de menukaart eerst de voorgerechten en als laatste de toetjes. Dat is fijn omdat je dan weet waar je moet zoeken. Het zou heel irritant zijn als alles op alfabet staat en appelsap en het borrelplankje onder elkaar zijn geplaatst. Dat zoekt niet echt lekker.
Laat je website bezoeker daarom ook niet zoeken. Houd een logische volgorde aan en cluster wat bij elkaar hoort.
De 5 meest voorkomende fouten bij website menu’s:
Het logo is niet klikbaar
Op de meeste websites kun je bovenin op het logo klikken als je terug wilt naar de homepage. Dat fungeert als je ‘startknop’.
Lukt klikken op het logo niet, dan moet je bezoeker gaan zoeken. Die ergernis voorkom je simpel door je logo klikbaar te maken.
De homepage is verdwenen
Ook als je logo al linkt naar je homepage moet je toch je homepage opnemen in je menu. Je bezoeker verwacht die pagina daar. Het zorgt voor verwarring als je homepagina opeens ‘verdwenen’ lijkt.
De menulijst is te lang > Gebruik een dropdown
Uit onderzoek blijkt dat we bij rijtjes van meer dan 7, het overzicht kwijt raken. Als je meer dan 7 pagina’s hebt kun je het overzicht bewaren door een ‘dropdown’ te gebruiken. Je zet dan bijvoorbeeld je verschillende diensten allemaal onder het kopje ‘diensten’.
Privacy- en cookieverklaring horen niet in je menu. Deze extra pagina’s kun je beter onderaan je website in de footer zetten. Ze hebben niets te maken met je aanbod of wie je bent en horen dus niet in je menu thuis. Daarnaast zullen de meeste bezoekers dit ook onderaan je website zoeken. Zo voldoe je aan de verwachting en heb je een blije bezoeker 😊
Alles staat door elkaar / logische volgorde ontbreekt
Gebruik een logisch opbouw. Dat betekent dat je altijd begint met de homepage en als laatste de contactpagina in je menu hebt staan. Daartussen je aanbod, gevolgd door extra informatie als een ‘over ons’ pagina bijvoorbeeld.
Je bezoeker kan door de logisch opbouw snel vinden wat hij zoekt en dat draagt bij aan een positieve kennismaking met jouw bedrijf. Je website is vaak het eerste contact met nieuwe klanten, extra belangrijk dus om de eerste ervaring met jou optimaal te laten zijn.
Contact is onvindbaar
Contact is altijd het laatste item in je menu. Makkelijk vindbaar en zonder dropdown.
Je wilt je bezoeker zeker niet laten zoeken als ze contact willen opnemen met jou. Moeten ze te lang zoeken dan haakt een deel van je potentiële klanten af. Contact hoort daarom helemaal rechts in je menu te staan.
Een dropdown onder ‘contact’ in je menu, met daarin bijvoorbeeld algemene voorwaarden zorg vaak voor verwarring, zet die pagina’s onderaan je website of op je contactpagina als link.
Kortom: Een goed menu is eigenlijk heel voorspelbaar en een beetje saai. In dit geval is saai goed, makkelijk kunnen navigeren door je website zorgt voor een positieve ervaring met jouw bedrijf 😊